Digitalisering av skolekorps del 1 – nye hjemmesider

Mine forgjengere i Strindheim Skoles Musikkorps hadde lagt mye arbeid ned i å få layout i korpsets glade farger, og holde innholdet oppdatert. Resultatet lignet ganske mye på dette:

Hjemmeside for et tilfeldig valgt musikkorps. De fleste hjemmesider i foreningsnorge ser om lag slik ut
Hjemmeside for et tilfeldig valgt musikkorps. De fleste hjemmesider i foreningsnorge ser om lag slik ut

Hva var bra i de gamle nettsidene?

  • Godt skrevet tekst
  • Mye fine bilder
  • Etter litt tilvenning var sidene var sånn noenlunde grei å finne fram i
  • Mine forgjengere var veldig ivrige på å holde informasjonen oppdatert (all ære til dem for det; arbeidsflyten for å publisere og vedlikeholde var svært brukerfiendtlig). 
  • Kalenderfunksjon (google kalender embedded og godt synlig)

Hva burde vært bedre?

  • Ikke mobil- og nettbrettvennlig
  • Noe innhold burde vært slått sammen, forenklet og ryddet i
  • Noe informasjon var overflødig
  • Menystrukturen var lite intuitiv, litt gammeldags og sær.

Hovedhierarkiet av menyer er horisontalt, under banneret — men venstre marg tas i bruk hvis det er undernivåer. For eksempel  Medlemmer under hovedbanneret, deretter  «Fløyte» eller «Klarinett» i venstre marg. Dette er så intuitivt at bruksanvisningen blir helt overflødig:

Husk: Først klikk i horisontal meny, under banneret. Deretter klikk i venstre marg.
Husk: Først klikk i horisontal meny, under banneret. Deretter klikk i venstre marg.

Og enhver nettside inneholder selvsagt en gjestebok:

Gjestebok - et nostalgisk gjensyn med 1998.
Gjestebok – et nostalgisk gjensyn med 2000-tallet. I rettferdighetens navn må det nevnes at gjesteboken på vår gamle nettside inneholdt to hilsener. Begge var to år gamle, og begge gratulerte med fine, nye nettsider.

Min opprinnelige plan var å slanke innholdet littegrann (færre menyer, færre undernivåer, slå sammen informasjon), og ikke minst: Gjøre løsningen responsiv. Å hacke CSS og html kan da være utrolig artig? I ettertid er jeg veldig glad for at denne planen tryna brutalt pga tidsnød.

Det er ytterst tvilsomt om jeg ville klart å lære meg håndtverket godt nok til å få noe bra ut av kombinasjonen steingammelt rammeverk pluss moderne CSS-teknikker. For ikke å glemme at vi hadde en utrolig brukerfiendtlig løsning for oss som skulle publisere og vedlikeholde.

Plan B — en wordpress-installasjon hos subsys.no —  kom på lufta i løpet av et par dager. Og da snakker vi om dager med etter-leggertid innsats med travel jobb, travel kone og høyt aktivitetsnivå på mine to søte små, av en som gjør dette for første gang. Å sette opp farger etc. som «datter» av valgt wordpress-tema var derimot overaskende mye googling og fikling før jeg kom i mål; til sammen brukte jeg kanskje 1-2 effektive arbeidsdager på layoutflikking, fordelt utover litt kvelder og trekvart av en natt. Gevinsten er at mine layout-tilpasninger overlever oppgraderinger av WP og tema. Og løsningen ble til slutt akkurat så elegant og enkel som bruksanvisningen hevder den skal være.

Dette har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert — Pippi Langstrømpe

Man må ikke installere selv  — de fleste vil leve veldig godt med for eksempel  wordpress.com sitt tilbud. Det er gratis å komme i gang på en dittnavn.wordpress.com – adresse. Så betaler man for å få en annen adresse enn wordpress.com, økt fleksibilitet i layout, hvilke add-ins som er tillatt etc. Vi (jeg) valgte å være min egen herre, men det kan diskuteres hvor rasjonelt det var. Her kan du se hvor langt vi kom med wordpress.com-versjonen.

Kalender

Fra før hadde korpset standardisert på en Google kalender. Denne fikk en mer sentral plass gjennom tillegget Google Calendar Events. Etter ca ett års erfaring gikk jeg også fra en felles til fire separate kalendere for aspirantkorps, hovedkorps, minimusikere, samt større (felles) korpsbegivenheter.  Disse fire kalenderne spleises sammen i felles kalendervisning og aktivitetsplan. De neste fem kommende begivenhetene vises i høyre marg på nettsidene (evt nederst på siden, om skjermen er liten).

Med dette oppsettet kan vi tilby et sammendrag av større korpshendinger, pluss alle detaljene om øvinger og sånn. Og de mer geeky foresatte kan på sine dingser inkludere en kombinasjon av kalendere relevant for akkurat deres barn. (Ikke at jeg tror noen noensinne gjør det — bortsett fra meg, da, men jeg har laget oppsettet, så jeg teller ikke. Men kult likevel).

Hva trenger man?

I bunn og grunn har et musikkorps to typer informasjon

  • Om oss: Hvordan er det å begynne i korpset, stell av uniformen, kontaktinfo
  • Hva skjer-beskjeder: Planer for høsten, helgas seminar, spilling på Leangen i full uniform

Relativt statisk «om korpset»-informasjon passer fint inn i et enkelt menyoppsett. Hva-skjer passer fint som en strøm av blogginnlegg, det nyeste øverst. Ved større begivenheter kan det være greit å klebre fast et «samleinnlegg» med oversikt over den viktigste informasjonen og lenke til andre innlegg med mere detaljer.

Alt dette kan man løse ganske så elegant med et enkelt oppsett i wordpress. Og en haug med andre verktøy som jeg ikke har undersøkt. WP er gratis, en av verdens mest brukte publiseringsløsninger og gir OK resultat uten at man fikler seg i hjel. Det duger for meg.

Det er mange aktører som tilbyr administrasjonsløsninger for lag, foreninger og musikkorps, for eksempel Norges musikkorpsforbund (med korpsweb), styreweb og helt sikkert en haug med alle. Felles er at den publiseringsløsningen som tilbys stort sett er den samme arkaiske ASP-basert heimesnekra shaiten.

Det må da være en smal sak å tilby en publiseringsløsning a la wordpress.com hvor hvert lag får en WP-sandkasse hvor de kan gjøre grafiske og strukturelle tilpasninger (menyvalg, banner, farger etc), samt et regime for hvilke WP-tillegg som er godkjent. Den øvrige styrefunksjonaliteten — SMS og epost til medlemmer, referater, vedlegg, bilder, kalender, utstyrsregister, kontaktinfo — integreres med WP som publiseringskanal. Bonus er at publiseringsløsningen alltid holdes oppdatert med den siste utviklingen uten at det koster ei krone. Man må betale oppegående utviklere for å sy sammen dette oppsettet, og selvsagt med smart integrasjon mot øvrig databasestruktur (evt flytte all info for en forening over i samme database som WP-installasjonen), sikre at drift og backup funker og så drikke te hele veien til banken.

Joda, jeg er klar over at disse aktørene opererer med ekstremt gnitne kunder, og at overskuddet for å modernisere er syltynt. Men bli relevant eller dø: En løsning for elektronisk styrearbeid uten moderne, lettvint publiseringskanal er ingen levedyktig modell.